Sla menu over Meer over toegankelijkheid

Ruben zit dankzij Tiem écht op zijn plek.

Als je de afgelopen tijd wel eens in de kantines van Windesheim hebt gezeten is de kans groot dat je Ruben (25) bent tegengekomen. Al meer dan vijf jaar werkt hij voor Eurest en gaat hij dagelijks met een goed gevoel naar huis. “Ik kom soms met meer energie thuis dan waarmee ik naar mijn werk ben gegaan.”

2023-09-Windesheim-bewerkt-YT

Schakel marketing cookies in om deze content te tonen

Voor video's maakt Tiem gebruik van Youtube. Youtube plaatst cookies voor een verbeterde weergave van relevante video's.

Cookie instellingen

Ruben zat in Deventer op school bij EEGA Plus, een vorm van speciaal beroepsonderwijs. Toen hij in 2017 via Tiem bij Eurest terechtkwam, begon hij eerst met het onderhouden van de kantine. Van het legen van prullenbakken en het schoonmaken van tafels is hij langzaamaan doorgegroeid naar andere taken, zoals kassa draaien en frituren. Intussen kan je Ruben overal in de kantine vinden. “Het leukste aan mijn werk vind ik het contact met de mensen,” vertelt Ruben. “Lekker kletsen met de klanten. Maar frituren vind ik ook leuk, en kassa draaien ook.” Hij lijkt maar moeilijk te kunnen kiezen. Maar niet alleen het takenpakket van Ruben is met de jaren uitgebreid; ook zijn werkuren zijn verdubbeld, van 15 naar zo’n 30 per week.

2023-09-Windesheim-2

Een blij gevoel

Leidinggevende Marlou werkt nu een jaar bij Eurest onder de vleugel van Windesheim en heeft Ruben enorm zien groeien in dat jaar. Ze nam het stokje over van een leidinggevende die die positie lang heeft ingevuld. Ruben vond het destijds best spannend, een nieuw gezicht. Marlou merkte dat de communicatie in het begin wat stroef ging en dat Ruben het spannend vond om haar te benaderen. Maar ze zag zijn manier van communiceren gaandeweg makkelijker worden. “Dat je het gesprek durft aan te gaan en ook durft te vragen waarom dingen zo zijn of waarom ze veranderen,” vertelt ze. “Maar ook in de zin van: Joh, dat lijkt me leuk, mag ik dat oppakken? Daar word ik blij van, dat vind ik gaaf.”

Wat ik heel mooi vind aan Ruben is hoe hij altijd vrolijk, energiek, en met goede zin aan de slag gaat. Dat geeft mij ook energie als leidinggevende.

Marlou
Marlou Meijer zu Schlochtern
Ruben's leidinggevende bij Eurest

Ruben gaat eigenlijk altijd wel met een blij gevoel naar huis. “Dat krijg je dan vooral gewoon door het contact met de mensen,” vertelt hij. “En doordat je je doel bereikt, dat het weer gelukt is die dag, daar krijg ik energie van. Soms zit het wel eens tegen, maar dat hoort er ook gewoon bij.” Malou vindt dat hij deze positieve houding aan zichzelf te danken heeft. “Je komt hier altijd vrolijk binnen, je bent vriendelijk en geïnteresseerd,” geeft ze aan. “En ik vind zelf; wat je geeft, krijg je ook terug. En dat doe je heel goed. Daarin kan menig collega ook nog wat van jou leren.”

Echt maatwerk

Marlou heeft ook de positie van contactpersoon met Tiem overgenomen. “Het contact is echt maatwerk, wat ons past,” vertelt ze. “Af en toe even een appje, een mail om afspraken te bevestigen in de agenda’s, maar ook zeer zeker telefonisch contact.” Ze vindt het contact heel prettig. “De directe leidinggevende van Ruben heeft ook een Harrie-Helpt-training gevolgd via Tiem om daarin beter te kunnen ondersteunen op de werkvloer.” Ook Ruben is te spreken over het contact met Tiem. “Aan het begin werd ik nog wel gemonitord,” vertelt hij. “Maar dat is nu heel erg op de achtergrond omdat het niet meer nodig is.” En als er dan wel een afspraak staat, doen ze lekker even een kopje koffie met elkaar. “Gewoon even inchecken,” zegt een tevreden Ruben.

Deel deze pagina