Sla menu over Meer over toegankelijkheid
2 januari 2023

Tiem wil voor ‘Iedereen werkgeluk’

Micha de Bruin

Om nog duidelijker te maken waar Tiem voor staat, gebruikt Tiem, het sociaal werk- en ontwikkelbedrijf uit Zwolle, sinds dit najaar een nieuwe pay-off: ‘Iedereen werkgeluk’. Geen plek meer dus voor het oude ‘Samen aan de slag’, waarmee het jonge bedrijf zich tot voor kort in de markt zette. ‘Met ‘Iedereen werkgeluk’ geven we veel duidelijker aan waar we met Tiem voor staan’, zegt directeur Martin Post.

Het was tijd om Tiem beter te positioneren, vertelt Martin. ‘Onze uiting ‘Samen aan de slag’ vertelt wat we doen en is prima, maar wel heel algemeen. Bovendien is vertellen wat je doet echt iets anders dan laten zien waar je voor staat. Met de pay-off ‘Iedereen werkgeluk’ kiezen we bewust voor een andere manier van communiceren. Want Tiem gelooft in werkgeluk voor iedereen, ook als werk niet vanzelfsprekend is. Tegelijkertijd vind ik de ambitie die we met ‘Iedereen werkgeluk’ uitspreken uitdagend en spannend.’

Transitie

In nieuwe communicatie-uitingen laat Tiem juist mensen voorwie het bedrijf zich inzet aan het woord. Zo geeft bijvoorbeeld dierenverzorger Kris, die door een burn-out twee jaar thuiszat, zijn definitie van werkgeluk: ‘Thuiskomen en denken: ik heb zin om morgen weer naar mijn werk te gaan.’ Of Amber, zij kampt met chronische vermoeidheid. Mede dankzij de inspanningen van Tiem heeft ze het momenteel erg naar haar zin in een doe-het-zelfzaak. ‘De waardering van klanten als je ze hebt kunnen helpen. Dat doet me goed’, zo omschrijft zij haar werkgeluk.

We willen uitgroeien tot vanzelfsprekende partner

Martin Post
Martin post
Directeur Tiem

Twee voorbeelden die laten zien wat plezier in werk met iemand doet. En hoe belangrijk de rol van Tiem is, door mensen voor wie werk niet vanzelfsprekend is weer aan het werk te helpen. ‘Mensen ervaren door een baan, betaald of onbetaald, vaak een verandering. Men voelt zich gezien, gewaardeerd en zelfstandiger. Wij willen graag dat onze kandidaten die transitie naar groei en geluk ervaren. Tiem ondersteunt hen hierbij, de ontwikkeling van onze kandidaten staat voorop’, zegt Martin.

Martin Post

Droombaan

Om meteen maar een misverstand uit de wereld te helpen: werkgeluk wil niet automatisch zeggen dat kandidaten het werk doen waar ze vroeger van droomden. Of misschien stiekem nog steeds wel eens naar verlangen. ‘Nee, zo’n droombaan is lang niet altijd haalbaar’, legt Martin uit. ‘We kijken bij Tiem vooral naar wat op dat moment voor een kandidaat de beste optie is. Daarnaast kunnen we samen bekijken wat ervoor nodig is om alsnog naar die droombaan te ontwikkelen. Daarbij houd je natuurlijk rekening met wat degene kan en welke vraag er is op de arbeidsmarkt.’

De ambitie van ‘Iedereen werkgeluk’ is uitdagend en spannend

Martin Post
Martin Post
Directeur Tiem

Om kandidaten mee te krijgen in die transitie worden professionals van Tiem getraind in het voeren van gesprekken. Zodat samen met de kandidaat de juiste keuze gemaakt wordt. ‘We ondersteunen bij het nemen van ingewikkelde beslissingen waar kandidaten soms voor staan. Waarom zou je dat werk wel of niet gaan doen? Wat is daarvoor nodig? Welke keuzes op andere leefgebieden helpen hierbij? Wat zou je kunnen doen ten aanzien van je vitaliteit? Het is vaak ook begeleiding op maatschappelijk gebied, een belangrijk aspect bij ons. Werk staat voorop bij Tiem, maar om weer aan het werk te gaan, heb je vaak eerst andere dingen op te lossen’, weet Martin.

Inclusiviteit

Met ‘Iedereen werkgeluk’ wil Tiem meer naamsbekendheid krijgen in Regio Zwolle. Martin vindt namelijk dat werkgevers best meer mogen inzetten op inclusiviteit, een belangrijke pijler van de Human Capital Agenda. ‘Op dat gebied is nog wel een slag te maken. We willen ernaartoe dat we in onze regio uitgroeien tot vanzelfsprekende partner.’ Daarom organiseerde Tiem op 17 november een symposium. ‘Daar hebben we gesprekken gevoerd met overheidsinstanties, onderwijsinstellingen en ondernemers over hoe we met zijn allen inclusiviteit nog beter op de kaart kunnen zetten.’

Oplossing

De hoofdtaak van Tiem is om kandidaten, voor wie meedoen op de arbeidsmarkt niet vanzelfsprekend is, te koppelen aan externe werkgevers. ‘Samen met werkgevers kijken we hoe we mensen die niet op een standaardvacature aansluiten toch aan het werk kunnen krijgen. We richten ons daarbij vooral op wat wél kan’, vertelt Martin. ‘Dat betekent soms dat we een werkplek invullen door twee mensen of twee werkplekken door drie. En werkgevers stimuleren we anders naar werk te kijken. Want Tiem gelooft dat er voor ieder vraagstuk een oplossing is. Zo realiseren we met werkgevers, het onderwijs en partners een inclusieve arbeidsmarkt in Regio Zwolle. Werkgeluk voor iedereen’.

Deel deze pagina