Expert in creatief kijken naar het arbeidsvraagstuk.
Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt ontkomen werkgevers er niet meer aan om anders naar hun arbeidsvraagstuk te kijken, zegt Martine Hof, manager dienstverlening bij Tiem. ‘Traditionele vacatures worden niet meer vervuld. Wij denken graag mee over hoe je zo’n vacature kunt ombuigen. Want wij kijken naar wat wél kan, zodat wij ‘m in ieder geval voor, zeg 60% kunnen invullen.’
Het gesprek met Martine is nog geen vijf minuten onderweg, als ze zegt dat ze bij Tiem geen liefdadigheidswerk doen. Ze doen wat ze doen omdat het een noodzaak is. Omdat er bij Tiem zóveel moois te halen is, zegt ze. ‘Wij hebben fantastische mensen, die in principe klaarstaan om aan de slag te gaan. Maar op de een of andere manier vinden wij en werkgevers elkaar nog onvoldoende.’ Beeldvorming speelt daarbij een grote rol. Het beeld van mensen die iedere dag ‘met een busje worden opgehaald om wasknijpers in elkaar te zetten’. Martine hoort het mensen soms nog letterlijk zeggen. ‘Maar dat is al hónderd jaar geleden!’, zegt ze. De groep mensen waarvoor Tiem zich sterk maakt, is heel breed. Het zijn de inwoners van Zwolle voor wie het niet zo vanzelfsprekend is dat ze snel aan de slag kunnen. Dat zijn mensen in de bijstand, mensen met een handicap, mensen die eerst goed meekonden in de maatschappij, maar die door mentale problemen zijn uitgevallen, tienermoeders, statushouders. ‘Rijp en groen door elkaar’, zegt ze. Waarmee ze doelt op het verschil in tempo waarmee iemand kan instromen.